«ΜΟΥΓΚΑ» ΣΤΑ ΜΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΩΞΗ INTRALOT (Σ. ΚΟΚΚΑΛΗΣ, Κ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ, Α. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ) ΚΑΙ ΟΠΑΠ (Β. ΝΕΙΑΔΑΣ, Σ. ΚΩΣΤΑΚΟΣ), ΜΕ ΒΑΡΙΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΑΠΙΣΤΙΑ
Πρωτοφανής η διαφημιστική καμπάνια της Intralot προς τις εφημερίδες με στόχο να «ξεχάσουν» τη δίωξη από την Εισαγγελία
Γέμισαν οι εφημερίδες και 15 ημέρες με ολοσέλιδες καταχωρήσεις της Intralot, η οποία με μια μεγάλη καμπάνια γνωστοποιεί στους Έλληνες πολίτες για τη δραστηριότητά της, αλλά και το πόσο άρτια είναι τεχνολογικά, που έχει απλώσει τα φτερά της και στις πέντε ηπείρους.
Το προϊόν που πουλάει η εταιρεία δεν έχει καμία σχέση με το κοινό. Ασχολείται με την τεχνολογία και τις καινοτομίες, αλλά το λογισμικό της δεν είναι για ευρεία κατανάλωση. Αντίθετα είναι προσαρμοσμένο σε συγκεκριμένο πρότζεκτ, όπως για παράδειγμα αυτό του ΟΠΑΠ για τη διοργάνωση του στοιχήματος. Δεν μπορεί λ.χ. ένας απλός καταναλωτής να προμηθευτεί απολύτως τίποτα από την εταιρεία. Δεν πουλάει κομπιούτερ, ούτε τηλεοράσεις, ούτε ραδιόφωνα, ούτε κάποια άλλα ηλεκτρονικά gadjets, που θα τρέξουν να αγοράσουν οι χρήστες, στην πλειοψηφία τους νεαροί, που έχουν καλύτερη γνώση των επιτευγμάτων της τεχνολογίας.
Κι όμως, η Intralot προχώρησε σε μεγάλη διαφημιστική καμπάνια, όπου παρουσίαζε τις δράσεις της σε όλο τον κόσμο. Κάτι που λίγο-πολύ είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται, αλλά και αυτοί που δεν «καίγονται» έχουν κάποια άποψη για τη δραστηριότητα της εταιρείας του πρώην ιδιοκτήτη της ΠΑΕ Ολυμπιακός. Άρα, είναι επόμενο να τίθεται το ερώτημα: για ποιόν λόγο η Intralot αποφάσισε τώρα να προβεί σε αυτή τη διαφημιστική καμπάνια; Τόσα χρόνια δεν είχε… ανοιχθεί στον Τύπο με ολοσέλιδες διαφημίσεις.
Είναι πολύ λογικό, λοιπόν, να σκεφτεί ο κάθε σώφρων άνθρωπος ότι η εν λόγω διαφημιστική εκστρατεία άμεση σχέση με τις διώξεις που άσκησε η εισαγγελέας του Οικονομικού Εγκλήματος κα Πόπη Παπανδρέου κατά των πρώην στελεχών του ΟΠΑΠ, Σ. Κωστάκου, Β. Νειάδα, όπως και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Intralot, Κ. Αντωνόπουλου, του Α. Παπούλια της Εταιρείας Στοιχημάτων, όπως και του Σωκράτη Κόκκαλη, ιδιοκτήτη της Intralot.
Οι διώξεις είναι σε βαθμό κακουργήματος για απιστία. Έτσι, η δικογραφία με αριθμό Ω2010-21 εντός των ημερών θα ανατεθεί σε τακτικό ανακριτή, ο οποίος θα έχει την ευχέρεια αφενός μεν να διευρύνει τη δίωξη και στα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων του ΟΠΑΠ και των εμπλεκόμενων εταιρειών, αφετέρου δε να συνεχίσει την έρευνα για όλα τα ζητήματα που αφορούν τη σύμβαση και τις αστοχίες της.
Όλοι, λοιπόν, αντιλαμβάνονται, πως ο στόχος της Intralot δεν είναι να γνωστοποιήσει τη δραστηριότητά της, αλλά να εξασφαλίσει με τη διαφήμιση το να μη γράφονται τίποτα στις εφημερίδες για το που οδηγείται η δικαστική έρευνα. Με μερικές χιλιάδες ευρώ οι εφημερίδες, πέραν της είδησης ότι ασκήθηκαν διώξεις (ορισμένες μάλιστα δεν έγραψαν ούτε τα ονόματα όσων αντιμετωπίζουν κατηγορίες), έχουν ξεχάσει… την υπόθεση!
Ο λαός μας αυτή την τακτική τη χαρακτηρίζει με τη φράση «τους μπούκωσε για να το βουλώσουν». Όντως, για να μη χάσουν αυτές τις λίγες χιλιάδες ευρώ από την Intralot, το σύνολο σχεδόν του Τύπου «λησμόνησε» πως υπάρχει δίωξη, όπως επίσης ότι η πάροχος εταιρεία του ΟΠΑΠ βρίσκεται εντός του Οργανισμού εδώ και πολλά χρόνια, εισπράττει μεγάλα ποσά κάθε χρόνο και παίρνει ένα σωρό δουλειές από τον Οργανισμό, χωρίς διαγωνισμούς, εκμεταλλευόμενη την αρχική σύμβαση.
Ειδικά για τη σύμβαση που ανανεώθηκε το 2007 χωρίς διαγωνισμό με απ’ ευθείας ανάθεση, τα στοιχεία που περιλαμβάνονται εντός της δικογραφίας είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικά. Όπως, για παράδειγμα, οι καταθέσεις των Κωνσταντίνου Μπουζάκη (πρόεδρος της Επιτροπής) και του καθηγητή Δρακούλη Μαρτάκου (μέλος), οι οποίοι θεωρούνται ως πέτρα του σκανδάλου στην όλη υπόθεση, καθώς στις παραιτήσεις πάτησαν για να ματαιωθεί ο διαγωνισμός και να ανανεωθεί με ανάθεση η σύμβαση ΟΠΑΠ-Intralot. Η απάντηση για τις τότε παραιτήσεις δόθηκαν μέσω των καταθέσεων των δύο μελών στην εισαγγελέα κα Πόπη Παπανδρέου.
«Εμείς τους παρακαλούσαμε να δεχθούν το πόρισμα, στο οποίο κατέληξε η επιτροπή μας, και η διοίκηση του ΟΠΑΠ δεν το έπαιρνε. Αντίθετα μας πίεζαν για να αλλάξουμε το πόρισμα και φυσικά τη βαθμολογία για τις τρεις εταιρείες που λάμβαναν μέρος στον διαγωνισμό». Αυτά αναφέρονται, μεταξύ άλλων, στις ανωμοτί καταθέσεις των δυο μελών της επιτροπής και είναι ίσως το πιο σημαντικό στοιχείο, από όπου μπορεί να ξεκινήσει τη δουλειά του ο ανακριτής.
Τα παράδοξα
Απλά να υπενθυμίσουμε ότι στον διαγωνισμό για τη σύμβαση του 2007 μετείχαν η Intralot, η G-Tech και η Scientific Games. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός σχεδιαζόταν επί μία τριετία, διήρκεσε 17-18 μήνες, και τελικά κηρύχτηκε άγονος με τραγελαφικό τρόπο, δηλαδή τις παραιτήσεις δύο μελών της επιτροπής. Σύμφωνα, όμως, με τις καταθέσεις των δύο μελών της συγκεκριμένης επιτροπής, εξαναγκάστηκαν σε παραίτηση λόγω των πιέσεων για να κάνουν τα στραβά μάτια και να προωθήσουν τον εκλεκτό της διοίκησης.
Το αποτέλεσμα ήταν η διαδικασία να τελματωθεί και ο Οργανισμός να περιέλθει σε ιδιαίτερα… δυσχερή θέση, απ’ την οποία «προθυμοποιήθηκε» να τη βγάλει η Intralot, η οποία πρότεινε να ανανεωθεί η υπό λήξη σύμβαση έως ότου συσταθεί η νέα Επιτροπή. Για την ιστορία, η σύμβαση ανανεώθηκε για έξι μήνες, αντί ποσού 75 εκατ. ευρώ!
Τα παράδοξα, όμως, της υπόθεσης δεν εσταμάτησαν εδώ. Λίγο πριν από την πραγματοποίηση του δεύτερου κατά σειρά διαγωνισμού, ορισμένα μέλη της Επιτροπής εισηγήθηκαν την αποπομπή της Scientific Games – μιας εταιρείας που έχει συμμετάσχει σε τριακόσιους ανάλογους διαγωνισμούς-, με την αιτιολογία ότι δεν πληροί ορισμένες προϋποθέσεις. Στη συνέχεια, όμως, και αφού η κατά πολλούς παρελκυστική αυτή εισήγηση απορρίφθηκε εννιά ημέρες πριν από την έναρξη του διαγωνισμού, παραιτήθηκαν δύο ακόμα μέλη της Επιτροπής για «προσωπικούς», όπως ισχυρίστηκαν, λόγους.
Έτσι, η διοίκηση του ΟΠΑΠ κήρυξε άγονο τον διαγωνισμό και στις 31 Ιουλίου του 2007 οι δύο πλευρές υπέγραψαν 54σέλιδη σύμβαση αντί τιμήματος 96 εκατ. ευρώ, το οποίο αργότερα αυξήθηκε, ωστόσο, κατά πολύ, αγγίζοντας, σύμφωνα με την πραγματογνωμοσύνη, τα 320 εκατ. ευρώ.
Πριν φτάσουμε στην υπογραφή της σύμβασης, η Intralot είχε εγκαταστήσει… δωρεάν τερματικές μηχανές (τις «Κορωνίδες», και φυσικά, αν και δωρεάν, ο ΟΠΑΠ τις αγόρασε. Ταυτόχρονα η Intralot, αντί τιμήματος φυσικά, προσέφερε τεχνική υποστήριξη στο πληροφοριακό σύστημα με εξάμηνη σύμβαση. Αν στις «ενδιάμεσες δαπάνες» του ΟΠΑΠ (όλες απ’ ευθείας αναθέσεις) συνυπολογιστούν και οι συμβάσεις για την αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος, που επίσης ανέλαβε η Intralot, αξίας 30 εκατ. ευρώ, τότε γίνεται σαφές ότι η εταιρεία του Σ. Κόκκαλη έκανε το… τζακ-ποτ της τετραετίας! Με έσοδα από συμβάσεις του ΟΠΑΠ που μπορεί να προσεγγίσουν και τα 50 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, όσο θα κόστιζε ένα καινούργιο σύστημα. Αντ’ αυτού, η Intralot αναδείχτηκε σε μεγάλο νικητή, εγκαθιδρύοντας την παρουσία της στον ΟΠΑΠ και εξασφαλίζοντας την εθνικήτ ης έδρα.
Η τεχνογνωσία
Ένα άλλο ζήτημα που θα απασχολήσει τον αρμόδιο ανακριτή είναι για ποιον λόγο, αν και αναφερόταν ρητά στη σύμβαση, ο ΟΠΑΠ, ενώ πλήρωσε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, εν τούτοις δεν απέκτησε το know how. Σε εδάφιο της σύμβασης αναφέρει πως μέσα στις υποχρεώσεις της Intralot ήταν η επιμόρφωση σεβαστού αριθμού υπαλλήλων του ΟΠΑΠ, ώστε σε βάθος εξαετίας ο Οργανισμός να διέθετε ικανό προσωπικό για να υποστηρίξει το σέρβις της τεχνικής λειτουργίας για τη διεξαγωγή του Στοιχήματος.
Το 2003 προσλήφθηκαν μέσω ΑΣΕΠ 120 υπάλληλοι με τεχνικές γνώσεις, οι οποίοι και θα εκπαιδεύονταν, ώστε σε βάθος χρόνου να υπήρχε απεξάρτηση του ΟΠΑΠ από την Intralot. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι προορίζονταν για τη στελέχωση του μηχανογραφικού του ΟΠΑΠ. Όμως, από την πρώτη ημέρα που εκπαιδεύονταν στην πάροχο εταιρεία, ξέχναγαν και αυτά που ήξεραν. Το ίδιο… βιολί συνεχίστηκε μέχρι το καλοκαίρι του 2006, όταν ο ΟΠΑΠ αποφάσισε να δημιουργήσει Διεύθυνση Στοιχήματος. Και τότε έγινε το «θαύμα»: όσοι είχαν περάσει από το σχολείο της Intralot και η αποστολή τους ήταν η τεχνολογική υποστήριξη, βολόδερναν ως ωρομίσθιοι εντός του κτιρίου και μονιμοποιήθηκαν 20 άλλοι (οι περισσότεροι φιλόλογοι, θεολόγοι) που φυσικά δεν είχαν καμία σχέση με το αντικείμενο. Οι 120 που είχαν προσληφθεί για να παραλάβουν το μηχανογραφικό από την πάροχο εταιρεία διοχετεύτηκαν σε διάφορες υπηρεσίες του Οργανισμού και, φυσικά, ο ΟΠΑΠ δεν κατάφερε να αποκτήσει το know how για την υποστήριξη του Στοιχήματος. Αυτό το… έγκλημα συνεχίζεται μέχρι σήμερα και δεν φαίνεται φως στο τούνελ…
Για όλους αυτούς τους λόγους, χάρη στο «μπούκωμα» με διαφημίσεις δεν γράφεται κουβέντα. Προς το παρόν, το εγχείρημα φαίνεται ότι πέτυχε.
Το προϊόν που πουλάει η εταιρεία δεν είναι για ευρεία κατανάλωση. Γιατί σε καιρούς κρίσης δαπανήθηκαν τόσα χρήματα σε καταχωρήσεις που δεν θα ενδιέφεραν τους καταναλωτές;
ΠΗΓΗ: kaythpena2011.blogspot.com